Als ik wel eens naar het concertgebouw ga en ik ken de componist (of erger nog het stuk) niet dan val ik soms al snel in slaap. Toch “hou ik van klassieke muziek”.

Zo af en toe heb ik van die periodes dat ik me er toe aan kan zetten op een of ander instrument iets in te studeren van een klassieke grootmeester. In dit geval een stuk van DE klassieke grootmeester, Johann Sebastian Bach. Hij wordt vaak in een adem genoemd met andere componisten zoals Mozart en Beethoven en Chopin. Natuurlijk hebben die ook aardige pingels gemaakt, maar toch is de meerderheid van de klassieke muziek-minners toch wel van mening dat Bach de eindbaas is. Vooral omdat hij zo erg veel, zo divers en alles op zo’n hoog niveau gemaakt heeft. (Handig ezelsbrug kwa plaatsing van Bach: hij ging dood in 1750. Mooi rond rond jaar toch?)

Dit stuk is er eentje uit de cello suites van Bach. Je kent het stuk vast wel, want je hoort het vaak op TV in films en reclames, in wachtruimtes, of bij de balies van sauna’s. Ik speel helaas geen cello, dus dan maar op mn akoestische bas. Die heb ik wel gestemd zoals een cello ook gestemd is, dus C-G-D-A.

Ik vergelijk het instuderen van zo’n stuk meestal met een level van Mario Bros. Je moet met allebei de vingers van je linker,- en rechter hand gewoon op bepaalde momenten op knoppen/snaren drukken. De TV ofwel de bladmuziek vertelt je wel wanneer. Met Mario ren en spring je door een wereld, en met een stuk instuderen ren en spring je over de notenbalk. Bij Mario komen er als je een 1-up haalt of op een schildpad springt endorfine vrij in je hersenen (waardoor je plezier ervaart), en met muziek spelen als er een dissonant oplost naar een sonant, of als je weer even op de grondtoon landt (of denkt te zijn geland muhahaha). Eigenlijk is het zo moeilijk niet, heus. Het is vooral een kwestie van graag willen en tijd vrijmaken. Zoals met bijna de meeste dingen. Ook helpt het dat er iemand om je heen is die je gerust stelt dat het niet zo moeilijk is om een stuk in te studeren op een instrument.

 

 

p.s. Die als vissenkom vermomde muntthee staat daar omdat, tja als je het stuk niet kent, de kans best groot is dat je een vissenkom nog interessanter vindt en je een kop thee goed kunt gebruiken om niet in slaap te vallen. Veel kijk,- en luister plezier. Offe: welterusten.
p.p.s. hier een link naar het origineel.

 

