Sokken zijn eigenlijk maar op 1 moment relaxed en dat is als ze nieuw zijn. img_7242

Zodra ze ook maar 1 keer in de was zijn geweest begint de ellende al. Het ergste is als ze los van elkaar zijn gewassen, wat natuurlijk gedoemd is ooit te gebeuren. Dan gaan ze namelijk verkleuren omdat ze met andere kleren zijn gewassen en/of  krimpen omdat ze in een warmere was mee zijn gewassen dan de andere sok van het paar. Subtiel maat,- en kleurverschil maken het dan natuurlijk steeds lastiger om ze bij elkaar te zoeken. Als je dan zo stom bent om soms een of twee paar nieuwe sokken van een ander merk te kopen (omdat je steeds vaker ’s ochtends vergeefs in een sokkenla vol mismatchende sokken tast) begint de echte hel: het Sokken Matching Proces.

Het Sokken Matching Proces
Je moet alle sokken uitleggen op grond of tafel en dan een soort van sokken-memory spelen waarbij je niet zeker weet of er van elk plaatje wel twee in het spel voorkomen. Want NATUURLIJK zijn er sokken kwijt geraakt op de voetbal/squash/sportclub en VRIJWEL ZEKER liggen er ergens in huis onder bed/bank/stoel nog verdwaalde sokken. Of MISSCHIEN had ik die ene keer toen ik mijn nieuwe voetbalschoenen in het vet zette (doe ik ook altijd maar 1 keer, namelijk als ik ze een week heb) een sok gebruikt waarvan ik ten onrechte dacht dat ie “loos” was en heb ik nu dus een sok over van dat paar. Over het de wiskunde achter het aantal combinaties dat je met 17 sokken kunt maken zal ik maar niemand lastig vallen, maar het zijn er meer dan een gezond mens wil uitproberen op een zondag middag.



Tijdelijke Oplossing
Wat ik de laatste jaren steeds vaker doe is het volgende. Dan bind ik met een opvallende kleur sok (natuurlijk is dit ook een sok met een partner die kwijt is) de andere loze sokken aan elkaar. Zo slingeren ze in elk geval niet door de kast, maar verblijven ze in elk geval als een gebundeld stukje chaos in de kast. Om de zoveel maanden voltrek ik dan het Sokken Matching Proces en als je geluk hebt ontdek je dan pardoes toch weer een verloren gewaand paar sokken.

img_7248
een bundel chaos

Natuurlijk maakt het niet uit om soms over straat te gaan met sokken die niet helemaal matchen. Maar toch is er elke keer dat je een paar niet-matchende sokken aantrekt dat stukje frustratie. Dat niet perfecte. Dat idee dat je op twee linker sokken loopt. En dat gaat spanning in je leven opbouwen en aan je vreten.

De Oplossing
Maar ik zit nu al een paar jaar op een oplossing te broeden. En ik heb hem gevonden! De oplossing zie je in onderstaande film. Ik raad iedereen aan dit ook eens te proberen. Ik kan je vertellen, het is erg opluchtend. Graag gedaan.

 

