IMG_4192

Je kent vast wel dat spel dat je een plaatsnaam in een zin moet in vullen. Bijvoorbeeld: Er zijn vele wegen die naar Rome …… (Leiden). Of iets moeilijker: Ik moet eigenlijk in bad, maar vind ……. (Wassenaar). Tot slot: Ik kan totaal niet schaken maar weet dat ik nóg ……. (Rotterdam).

Ik had ooit ergens gelezen dat iemand in 8 jaar een boek had geschreven met puzzels van alle Nederlandse plaatsnamen. Come again? ALLE NEDERLANDSE PLAATSNAMEN! Wat voor een meesterwerk moet dit wel niet zijn? Het stond al die jaren nog op een to-do lijstje van mij om dat boek ooit eens te bemachtigen en ik besloot pas recentelijk hier maar eens achteraan te gaan. Het boek was via via bol.com niet te koop, en ik moest het nodige online speurwerk verrichten om de auteur te vinden. Maar ik vond hem uiteindelijk, de held. De beste man (inmiddels 72 jaar) is een oud leraar, komt uit Vianen en heet Hans Buikema. Hij bleek net met de 2e herziene editie bezig te zijn en deze is nu net in mei 2016 uitgekomen. Ik bestelde twee exemplaren en mocht langs komen op de koffie, want ik wilde hem in een kort interviewtje graag even Uithoorn.

Boek
Meesterwerk

Mijnheer Buikema, sinds wanneer kan men voor puzzels met plaatsnamen bij Utrecht?
Het is eigenlijk al op de basisschool begonnen. Wij hadden een leraar die in de verloren uurtjes vaak spelletjes met plaatsnamen en dierennamen deed met de klas. Door bijvoorbeeld plaatsnamen en dierennamen op te zoeken in krantenartikelen. We hadden daar dan ook een apart schrift voor. In de loop van mijn leven heb ik dergelijke spelletjes nooit meer losgelaten, en ben ik ze gaan verzamelen en categoriseren in tussenbundels. In 2002 ben ik gericht begonnen aan het “Het Puzzelboek van de Nederlandse Plaatsnamen” en na acht jaar was dat boek af.

Uit wat voor type puzzels met plaatsnamen kunnen de lezers van dit boek Putten?
Omdat er natuurlijk plaatsen zijn die onmogelijk in een zin worden gezet heb ik daar een drietal categoriën voor bedacht. Categorie 1 met 4100 puzzels is de klassieke categorie waar een plaatsnaam op de puntjes gezet moet worden. Bij de tweede categorie (1153 puzzels) krijg je een zin voorgeschoteld waar een plaatsnaam inzit. Bijvoorbeeld: “Zojuist hoorde ik een Belg voor de t.v. zeggen: Als ik geen Waals meer meer spreken mag, ga ik protesteren.” (Aalsmeer). De 3e categorie is gebaseerd op anagrammen: Je krijgt een anagram en een aantal letters van de oplossing op de juiste plaats.

Heeft u ook nog plannen voor Nieuwegein?
Ik ben met mijn kleindochter plannen aan het maken voor dergelijke puzzels op basis van foto’s met plaatsnamen. We moeten nog even kijken welke vorm dat gaat krijgen, en echt snel gaat het niet, maar dat is het idee.

Een tweedehands exemplaar van “het grote puzzelboek van de Nederlandse Plaatsnamen” is natuurlijk leuk. Maar waar kan ik terecht als ik er liever eentje Nieuwkoop?
Ik had geen zin in het hele ISBN-gedoe dus je kunt ze direct bij mij bestellen op mijn mail adres:  j.buikema2@kpnplanet.nl dan stuur ik er eentje naar je op.

IMG_4218
Eeeh…Nieuwegein, Zwijndrecht, Bodegraven, Zandvoort, Lopik, Wassenaar!

 

 

 

 

 

